اگر خواهان گوشی‌ایی هستید که که هنگام لمس صفحه، سریع واکنش نشان دهد و تاخیر نداشته‌ باشد و یا هنگام بازی با گوشی روان باشد، حتما باید هنگام خرید گوشی به نرخ نوسازی صفحه و یا همان refresh rate دقت کنید.

نرخ نوسازی صفحه

 

از مهم‌ترین موضوعاتی که هنگام خرید گوشی باید به آن توجه کرد عملکرد و کیفیت صفحه نمایش می‌باشد. نمی‌توان اعلام کرد که تنها بالا بودن نرخ‌نوسازی صفحه گوشی، برای با کیفیت بودن یک صفحه نمایش کافی می‌باشد، اما بی تاثیر نیز نمی‌باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با نرخ نوسازی صفحه آشنا کرده و از تاثیرات نرخ نوسازی صفحه بر صفحه نمایشگر توضیح دهیم.

نرخ نوسازی صفحه چیست؟

نرخ‌نوسازی صفحه یک عامل مهم و موثر بر میزان کیفیت تجربه کاربری می‌باشد. تمامی تصاویر و محتواهایی که در گوشی ما می‌باشند ایستا نبوده و تمام پیکسل‌ها دائم درحال تغییر می‌باشند. این تغییر و به‌روزرسانی صفحه نمایشگر، در یک بازه زمانی منظم انجام می‌شود. که به آن نرخ‌نوسازی صفحه یا همان refresh rate  نیز می‌گویند. در واقع نرخ نوسازی صفحه نمایشگر، تعداد دفعاتی است که صفحه گوشی در یک ثانیه تصویر را به ‌روز‌ رسانی می‌کند و در واحد فرکانس یا همان هرتز (Hz) بیان می‌شود. پس هرچقدر میزان این قابلیت بالاتر باشد، عملکرد صفحه روان‌تر و تجربه کاربری دلچسب‌تری ایجاد می‌کند. یک صفحه نمایشگر 60 هرتزی در هرثانیه 60 بار و یک صفحه نمایشگر 90 هرتزی در هر ثانیه 90 بار، نوسازی صفحه را انجام می‌دهد. این عدد که در کنار هرتز قرار میگیرد نرخ نوسازی صفحه نام می‌گیرد که هرچقدر این عدد بالاتر باشد بهتر است.و به طبع هر چقدر این عدد نرخ‌نوسازی بالاتر باشد طبیعتا قیمت گوشی نیز بالاتر می‌رود. همچنین مسئله دیگر تاثیر این ویژگی، بر افزایش مصرف باتری است.

مقاله پیشنهادی: برای افزایش عمر باتری، افزایش عمر باتری آیفون و افزایش عمر باتری گوشی شیائومی بر روی هرکدام از آنها که آن مدل گوشی را دارید کلیک کنید. تا طول عمر باتری خود را افزایش دهید.

هر چه میزان نرخ‌نوسازی صفحه گوشی بالاتر باشد، شارژ باتری بیشتر مصرف می‌شود و در نتیجه از عمر مفید باتری کم خواهدشد. درنتیجه تولید‌کنندگان گوشی در هنگام تولید و ساخت گوشی به دلیل افزایش قیمت و مصرف بیشتر باتری و در نتیجه کاهش عمر مفید باتری از نرخ نوسازی بالایی استفاده نمی‌کنند. به این نکته توجه کنید که نرخ نوسازی صفحه، به تنهایی، عاملی برای افزایش کیفیت نمایشگر گوشی نمی‌باشد و برای بالا بودن کیفیت نمایشگر نیاز به عوامل بیشتری مانند : نوع نمایشگر گوشی، نوع پردازنده و… می‌باشد.

تاثیرات نرخ نوسازی صفحه بر عملکرد گوشی:

  1. پخش سریع تر و روان تر محتوا
  2. اجرای بهتر بازی
  3. بدون تاخیر بودن گوشی هنگام اجرا
  4. افزایش لذت تجربه کاربری
  5. افزایش مصرف باتری گوشی و در نتیجه کاهش عمر مفید باتری کوشی

در جمع‌بندی آخر:

اگر عملکرد روان و سریع گوشی هنگام بازی کردن، برای شما مهم می‌باشد و یا اگر گیمر هستید، حتما هنگام خرید گوشی به عدد نرخ بازسازی صفحه گوشی دقت کرده و بعد خرید خود را انجام دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *