حتما در جریان‌هستید که تمام سرعت عملکرد یک گوشی، به نوع پردازنده و سرعت پردازنده مورد استفاده در ساخت آن گوشی بستگی دارد. امروزه اسم پردازنده اسنپدراگون (snapdragon) را بیشتر می‌شنوید. دلیل آن هم قدرت بالای این پردازنده و استفاده از آن در گوشی‌های پرچم دار با سیستم عامل اندروید می‌باشد. با تیشار همراه باشید تا بدانید که چرا به یک پردازنده، مانند پردازنده های اسنپدراگون (snapdragon) قدرتمند می‌گویند.

پردازنده اسنپدراگون چیست؟
پردازنده اسنپدراگون چیست؟

در ابتدا در تعریفی از واژه CPU و یا همان پردازنده داشته باشیم تا با تعریف و عملکرد cpu کاملا آشنا شوید.

CPU یا پردازنده چیست؟

CPU مخفف عبارت central processing unit  به معنی واحد پردازنده مرکزی می‌باشد. پردازنده، یک سیستم بر روی تراشه گوشی (soc) می‌باشد. در واقع cpu نقشی مانند مغز انسان را در گوشی‌های همراه دارد و کنترل همه چیز را در دست دارد. به زبان ساده‌تر تمام هسته‌های پردازشی، ram ، gpu مودم و غیره در ارتباط مستقیم با پردازنده هستند. به جرعت می‌توان‌ گفت، کیفیت تمام قطعات گوشی همراه مانند: میزان مگاپیکسل دوربین و کیفیت فیلم‌برداری به این سیستم به نام cpu یا پردازنده بستگی‌دارد. انواع مختلفی از پردازنده وجود دارد که با توجه به ویژگی‌های مختلف رتبه‌بندی می‌شوند، اما در این مطلب قرار است به بررسی پردازنده اسنپدراگون (snapdragon) بپردازیم.

پردازنده اسنپدراگون (snapdragon) چیست و انواع آن؟

این پردازنده تولید و ساخت یک شرکت آمریکایی به نام Qualcomm (کوالکام) می‌باشد. در سال 1985 تاسیس شد و می‌توان گفت پردازنده snapdragon جزء محبوب‌ترین و گران‌ترین پردازنده‌های موجود می‌باشند. پردازنده snapdragon کیفیت بالایی از نظر ساخت و کارکرد دارند. پردازندهsnapdragon در چند سری 400 ، 600 ، 700 و 800 تولید می‌شوند که هر کدام برای یک سری از گوشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. سری 400 پردازنده snapdragon مانند: 425 و 435 برای ساخت گوشی های پایین رده و اقتصادی مورد استفاده می‌باشد. با گذشت زمان و تولیدسری 600 و 700 پدازنده snapdragon ، از آن‌ها برای ساخت گوشی‌های میان رده مورد استفاده قرار‌می‌گیرد. که عملکرد خوب و بدون لگ دارند. سری 800 پردازنده snapdragon  برای ساخت گوشی‌های پرچم دار استفاده می‌شود. که از پس اجرای چند برنامه به صورت همزمان multitasking)) برمی‌آیند و اندازه‌ی آن‌ها، 7 نانومتر می‌باشد که هرچقدر این عدد کمتر باشد، دقت پردازنده بالاتر می‌باشد

مطلب پیشنهادی: 11 ترفند ساده برای افزایش عمر باتری

از ویژگی‌های خوب پردازنده snapdragon می‌توان به مصرف پایین انرژی و تولید گرمای کم اشاره کرد. که دلیل این عملکرد خوب استفاده از سیستم پردازش مجزا می‌باشد که یک سری از پردازنده‌ها این ویژگی را ندارند. همین باعث عملکرد پایین و تولید گرمای زیاد می‌شود. که این شرکت آمریکایی برای پردازنده snapdragon این ویژگی را در نظر دارد و باعث محبوبیت آن شده‌است. قابلیت چشم‌گیر دیگر پردازنده snapdragon شارژ سریع این پردازنده می‌باشد که طبق ادعای شرکت کوالکام، آخرین سری پردازندهsnapdragon در مدت زمان 15 دقیقه از 0 تا 50 درصد شارژ می‌شود. هیمنطور ادعا کرده است که با 5 دقیقه شارژ، می‌توانید 5 ساعت از آن گوشی که در تولیدش از پردازندهsnapdragon به کار برده شده است استفاده کنید.

در جمع بندی آخر:

پردازنده snapdragon به دلیل مصرف پایین انرژی، تولید گرما کم، شارژ سریع و سایز کوچک جزء پردازنده‌های محبوب می‌باشد. که اکثر برندهای معروف تولید کننده گوشی از آن در ساخت گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. پس هنگام خرید گوشی، اگر متوجه شدید که در ساخت آن از پردازنده snapdragon استفاده شده است، مخصوصا سری های 700 و 800 با خیال راحت خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *