رام چین یا رام گلوبال بخرم؟ حتما شما هم موقع خرید گوشی نو، این سوال به ذهنتان خطور کرده‌ است، که گوشی پک چین بهتر می‌باشد یا گوشی پک گلوبال؟ همانطور که می‌دانید کشور چین در هر زمینه‌ایی سررشته دارد و بازار جهانی را در دست دارد. همچنین در زمینه‌ی تولید گوشی نیز حرفی برای گفتن‌ دارند. شرکت‌های چینی سازنده‌ی گوشی موبایل، سهم بزرگی از تولید گوشی موبایل مورد نیاز سرتاسر جهان را در اختیار دارند. این شرکت‌های چینی مانند شیائومی و وان پلاس، محصولات تولیدی خود را در دو نسخه رام چین و رام گلوبال با یک‌ سری تفاوت تولید می‌کنند. حالا سوال این است که: هنگام خرید گوشی بهتر است رام چین بخریم یا رام گلوبال؟ اصلا این دو پک باهم فرقی دارند؟ برای گرفتن جواب سوال‌ها با تیشار آنلاین در این مطلب همراه باشید.

 

رام چین یا رام گلوبال بخریم

تفاوت پک چین و پک گلوبال در چیست؟

شرکت‌های چینی، گوشی‌های عرضه شده‌ی خود را تحت عنوان پک چین و پک گلوبال روانه‌ی بازار می‌کنند. گوشی‌های پک چین مخصوص بازار چین (فروش به مردم کشور خود) و گوشی‌های پک گلوبال ویژه‌ی کشورهای دیگر تولید می‌شود. حالا در گام اول به تفاوت‌ها و ویژگی‌هاشون می‌پردازیم و بعد در مورد اینکه کدوم رام یا پک را خریداری کنیم، صحبت می‌کنیم.

4 تفاوت گوشی‌ های پک چین با پک گلوبال:

گوشی‌هایی که با رام چین تولید می‌شوند مخصوص بازار چین هستند و به طبع، طبق نیاز و قوانین مردم چین ساخته شده‌اند. که تفاوت‌هایی با نخسه جهانی خود دارند:

  • اولین تفاوتی که گوشی‌های رام چین با گلوبال دارد تفاوت در قیمت آن‌ها می‌باشد. قیمت گوشی رام چین نسبت به رام جهانی ارزان‌تر می‌باشد. این تفاوت قیمت دو دلیل دارد:
  1. به دلیل اینکه در کشور چین رقابت زیادی بین شرکت‌های مختلف برای فروش محصول وجود دارد، هر کدام از آنها سعی دارند با کاهش قیمت این نسخه‌ها سود بیشتری از این رقابت نصیب خود کنند. پس محصولات رام چین در این کشور با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود.
  2. شرکت‌هایی مثل شیائومی و وان پلاس بر روی محصولات رام چین، فقط گارنتی و ضمانت‌نامه ارائه می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که تاجر وارد کننده گوشی، برای گارانتی محصولات، تا مقداری افزایش قیمت بدهد.
  • دومین تفاوت پک چین با پک گلوبال در زبان آن‌ها می‌باشد. گوشی‌هایی که برای بازار چین ساخته می‌شوند، فقط از دو زبان چینی و انگلیسی پیروی می‌کنند. حتی جعبه و دفترچه داخل جعبه نیز به زبان چینی نوشته شده‌است. گوشی‌های رام چین کیبورد فارسی ندارند، که این موضوع رو با یک کیبورد فارسی می‌توان حل کرد، اما به هیچ عنوان نمی‌توان زبان فهرست گوشی پک چین را تغییر داد. در مقابل برای گوشی‌های رام گلوبال، چندین زبان دنیا تعریف شده‌است.
  • سومین تفاوت بین آن‌ها آداپتور داخل جعبه می‌باشد. در جعبه پک چین آداپتور مخصوص چین، که با سیستم برق چین طراحی شده‌اند، وجود دارد و پک گلوبال، آداپتور جهانی که اصولا دوشاخه هستند را دارد.
  • چهارمین تفاوت مورد توجه، عدم وجود سرویس‌های گوگل بر روی گوشی رام چین هستش. به دلیل اینکه گوگل در کشور چین فیلتر می‌باشد، سرویس و نرم افزار گوگل را ندارند.
  • آخرین تفاوت آن‌ها از لحاظ سخت‌افزاری می‌باشد. گوشی‌ شرکت‌هایی مثل شیائومی، در دو نخسه رم 6 و یا 8 تولید می‌شوند. که از این دو نسخه فقط یکی از آنها وارد بازار جهانی می‌شود. یعنی مثلا پک گلوبال، فقط در نسخه رم 6 وجود دارند.

و اما یکسری تفاوت جزئی که زیاد اهیمتی ندارند هم وجود دارد، مانند:

  1. -برای گوشی رام چین، آپدیت و به روز رسانی‌ها زودتر ارائه می‌شود.
  2. بعضی از گوشی‌های رام چین اینترنت 4G پلاس یا 4.5G دارند که در یک‌سری از نقاط ایران پشتیبانی نمی‌شود.

اگر علاقمند به این دست از مطالب هستید و سرعت گوشی برای شما مهم است می‌توانید مقاله جامع گوشی های گیمینگ را مطالعه کنید

راه تشخیص پک چین از پک گلوبال:

اولین قدم برای اینکه متوجه شوید گوشی خریداری شده از کدام نوع است، این است که به زبان نوشته‌های روی جعبه‌ی گوشی دقت کنید یا به قسمت تنظیمات گوشی رفته و از بخش About Phone به بخش نسخه‌ی رابط کاربری رفته و در آن قسمت نوع رام ذکر شده است، مثلاً گوشی شیائومی دارای رابط کاربری MIUI Version است. پس بهترین راه تنظیمات خود گوشی می‌باشد. لازم به توضیح است که پک دیگری به اسم پک هند وجود دارد که راه تشخیص آن بسیار راحت است. بر روی جعبه گوشی پک هند عبارت NO.1 نوشته شده‌است و همچنین پشت جعبه نیز مانند تصویر زیر عبارت MADEININDIA درج شده‌است. پک هند با گلوبال تفاوتی ندارد و حتی قیمت آن‌ها تقریبا یکسان هستش.

مشخصات پشت برگ رام چین یا رام گلوبال

نکته مورد توجه در مورد گوشی‌های رام چین:

رام پک چین قابل تغییر به رام گلوبال می‌باشد ولی موضوع مورد توجه این است که آیا برای تغییر از رام گلوبال رسمی استفاده می‌شود یا فیک، که اگر از رام رسمی برای تغییر رام چین به رام گلوبال استفاده نشود، برای گوشی یک‌سری مشکلات پیش می‌آید. مثلا با اومدن آپدیت برای گوشی ممکن است هنگام آپدیت کردن، گوشی خاموش شود و دیگر روشن نشود. یا اینکه گوشی کند شود. که حتی در این مورد شیائومی، گوشی‌های تولیدی رام چین خود را قفل گذاری می‌کند، تا دیگر به رام گلوبال تغییر ندهند.که برای تغییر به رام گلوبال باید اول قفل آن را باز کنند.

و اما در جمع بندی آخر:

اینکه به طور قطع نظر دهیم که رام چین بهتر است یا رام گلوبال، یا اینکه بگوییم کدام یکی از آن‌ها ارزش خرید دارند، کار درستی نمی‌باشد. در واقع گوشی‌های رام چین برای کشور چین بهینه‌سازی شده‌است. و اگر شما بجای ایران در چین زندگی می‌کردید، بهتر بود که نسخه چینی را خریداری کنید. همچنین پک گلوبال یا جهانی برای تمام دنیا بهینه سازی شده‌است. پس هیچکدام نسبت به هم برتری ندارند. اما اگر در جایی جز چین هستید بهتر است که نسخه گلوبال را خریداری کنید. فقط در یک صورت می‌توان نسخه چین را تهیه کرد که رام آن را به رام گلوبال رسمی تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *